19 januari 2022

De trucjes van neuromarketing

De combinatie van de neurowetenschap en marketing, is het begrip van neuromarketing. Neurowetenschap gaat over onze emoties en wat de invloed daarvan is op onze denkwijze en beslissingen. Bij de wetenschap worden dingen gemeten die met de hersenen te maken hebben, zoals eye tracking of hersenscans. Door de resultaten van die onderzoeken te analyseren, wordt de marketing beter aangesloten op de wensen van de consument. 

De voordelen van neuromarketing

Om met een reclamecampagne de consument te raken is het belangrijk om inzicht te hebben in de emoties van mensen en wat ervoor zorgt dat getriggerd worden. Als een reclame goed werkt, worden de klanten aangespoord om een product te kopen of contact op te nemen met het bedrijf. Door goed in te spelen op de emoties van klanten, is de kans groter dat er een verbondenheid ontstaat tussen de consument en het bedrijf. Kortom, neuromarketing is een goede investering. 

Kijkgedrag

Het kijkgedrag van de consument is misschien wel het belangrijkste. Als een foto of video om een persoon gaat, is het handig om de bezoeker de persoon te laten aankijken. Ons brein geeft dan signalen af die zorgen voor verbonden gevoel. Wanneer een persoon met zijn rug naar de bezoeker staat of naar beneden kijkt zorgt dat voor een negatief gevoel, dat zorgt voor afstandelijkheid. Een consument kijkt bijna altijd van links naar rechts. In Google shopping kan je dat goed zien. De beste resultaten worden links neergezet. 

Creëren van schaarste 

Een veel gebruikte techniek is het creëren van schaarste. Het is 1 van de 7 beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini. Wanneer een product schaars is vindt de consument het ineens interessanter. Het schaarste principe heeft te maken met de menselijke angst om iets te missen (fear of missing out). Deze techniek zorgt ervoor dat de consument sneller een aankoop gaat doen. 

Positieve feedback

Het geven van positieve feedback doet meer goeds dan je zou denken. Bij elke stap in het oriëntatie/aankoop proces is het belangrijk om de klant positief te beïnvloeden. De emoties van de klant worden daardoor rooskleurig, dat resulteert in meer vertrouwen van de klant. Een conversie is daarom sneller gemaakt. Samengevat, neuromarketing is vooral in deze moderne tijd essentieel. De conversie optimalisatie behaal je op een productpagina of een reclame die de consument aanspoort.